Uudenvuodenlupausten sudenkuopat


En tiedä kuinka moni teistä on tehnyt uudenvuodenlupauksen terveellisemmästä elämästä, laihtumisesta tai säännöllisestä kuntosaliharjoittelusta mutta osalla ne alkavat varmaan olla jo unohdettu.


Käytännössä uudenvuodenlupaukset tarkoittavat monelle sitä, että ensin otetaan itseä niskasta kiinni ja noudatetaan jotakin tiukkaa suunnitelmaa ja siitä pidetään kynsin hampain kiinni kunnes tulee väsymys ja todellisuus. Suurimmalla osalla meistä on ihan riittävästi töiden ja opiskelujen määräämiä aikatauluja. Vapaa-aikaa olisi tärkeä pystyä viettämään edes jotenkin vapaasti.


Tämä ei taas tarkoita sitä, että terveellisempään elämään tai säännölliseen liikuntaharrastukseen ei kannattaisi pyrkiä, vaan sitä, että siihen kannattaisi pyrkiä askel kerrallaan pikkuhiljaa rakentamalla uusia rutiineja ja ajatusmalleja.


Joka kerta, kun jokin uusi pieni asia tulee rutiiniksi ja ihminen kokee sen hyvää tekevän vaikutuksen myös toisen paremman valinnan tekeminen helpottuu ja elämästä voi rakentua pikkuhiljaa ja helposti terveellisempi.


Hyvinvointia ei kannata suorittaa, se ei yleensä kanna kovin pitkälle.


Monelle tärkein teko olisi varata riittävästi (enemmän!) aikaa nukkumiselle mutta sekin voi vaatia jo monia muutoksia elämänrytmiin. Illan rauhoittamista ajoissa, vähemmän älylaitteiden käyttöä illalla, päivän viimeisen kahvin ajoittaminen aikaiseen iltapäivään ja kovien treenien ajoittamista mielellään ennen klo 18, vain muutamia tutkitusti uneen vaikuttavia asioita mainitakseni.


Mutta jos aloittaisit vaikka siitä, että keskittyisit kunnollisen aamiaisen syömiseen? Jos söisit vaikka edelliseltä päivälliseltä jäänyttä ruokaa? Sen lämmittämiseen ei tarvitse edes varata ylimääräistä aikaa.


Olen valmennuksissa nähnyt paljon sellaisia ihmisiä jotka sanovat, että eivät pysty syömään aamulla tai aamulla pystyy syömään vain jotain kevyttä. Kuitenkin nämä samat ihmiset ovat kokeneet pienen vastustuksen jälkeen kokeilemalla, että siitä on iso apu koko päivän jaksamiseen ja muidenkin ruokailujen luonnolliseen parantumiseen.


Jos aamulla ei maistu ruoka niin se on yleensä oire siitä, että ei ole kunnolla levännyt tai edellisen illan syöminen on mennyt liian myöhään joka sekin voi osaltaan vaikuttaa siihen, että uni on liian huonoa tai lyhyttä.


Elämäntapamuutosten tekeminen ei ole helppoa, se vaatii ihan oikeasti muutosten aktiivista tekemistä, ei riitä, että tiedät mitä sinun pitäisi tehdä. Elämäntapamuutoksen tekeminen vaatii johdonmukaisuutta, sinnikkyyttä ja priorisointeja, koska oikea muutos vie aikaa ja vaatii oikeisiin isoihin asioihin keskittymistä eikä kaikenmaailman kikkakolmosia. Jos se olisi helppoa olisit tehnyt sen jo. 


Se on silti mahdollista kaikille, kaikille jotka sitä oikeasti haluavat ja muistavat nauttia muutoksesta ja elämästä! Ei ole kysymys siitä mitä menetätä vaan siitä mitä parempaa saat tilalle.

9 views