Tutkimustietoa paljasjalkaisuudesta


Terveydenhuollon maisteri, jalkaterapeutti Riitta Saarikoski kirjoitti paljasjaloin liikkumisesta hyvän lähdeviitteisiin tukeutuvat artikkelin Fysioterapia –lehteen (2/2012). Referoin alle kohtia artikkelista.

Ihminen on liikkunut paljain jaloin kaksi miljoonaa vuotta. Kansoilla, jotka eivät käytä kenkiä, on terveet jalat. Samoin paljain jaloin liikkuvilla on vähemmän jalkavaivoja kuin kenkiä käyttävillä. Esimerkkinä japanilaiset riksan kuljettajat, jotka kulkevat päivittäin avojaloin 30-40 kilometriä katetuilla teillä ja mukulakivillä ja heillä on terveet ja vahvat jalat, jopa 40 työvuoden jälkeen.

Kaupunkien tasaisilla teillä tukevissa kengissä kulkeminen kuormittaa jalkateriä yksipuoleisesti ja passivoi niiden toimintoja lisäten jalkavaivoja.

Urheilukengissä käytetty iskunvaimennus ja tuenta ei ole vähentänyt juoksuun liittyviä vammoja. Tutkimusten mukaan paljain jaloin juostessa jalat tärähtävät vähemmän kuin kengät jalassa juostessa ja tämä voi vähentää polvivammoja. Paljain jaloin liikkumisen on todettu tuottavan useita terveyshyötyjä: se muun muassa aktivoi ja vahvistaa nilkan asento- ja liiketuntua, alaraajan nivel- ja lihastoimintoja sekä parantaa tasapainoa ja ohjaa oikeaa askellusta ja kävelyä.

Jalkapohjan ihotunnolla on iso merkitys pystyasennon säätelyssä ja tasapainossa, niiden kunnollista toimintaa varten tarvitaan yhteys jalkapohjasta aivoihin. Jos tätä yhteyttä häiritään paksu- ja jäykkäpohjaisilla kengillä, ihotunto heikkenee johtaen huonompaan tasapainoon ja kaatumisriskin lisääntymiseen.

Kenkien korotettu kantapää muuttaa lantion, keskivartalon ja alaraajojen toimintaa ja voi aiheuttaa selkä- ja lonkkavaivoja. Kengät voivat myös aiheuttaa lisääntyneitä kuormituksia jalkaterän kierron, eli torsion estyessä: eräässä tutkimuksissa havaittiin juoksukenkien aiheuttavan lonkkaan 54 prosenttia ja polveen 34 prosenttia isommat kuormitukset kuin paljain jaloin liikuttaessa.

Saarikoski kehottaa artikkelissaan ottamaan kengät pois ja antamaan jaloille vapauden. ”Etsi pehmeä ruohikko, hiekkaranta tai sileä kallio, kulje hitaasti ja aisti, kuinka jalkaterät ja alaraajat toimivat uudella tavalla.”

Paljasjalkakenkien käyttö voi myös olla eduksi, sillä erään tutkimuksen mukaan kevytjalkineiden käyttö neljän kuukauden ajan paransi liikuntaa harrastavien jalkaterän ja alaraajan toimintoja. Toisessa tutkimuksessa paljasjalkakengät vähensivät tehokkaasti nivelrikkoisen polven kuormitusta verrattuna kävelyyn kävely- ja urheilujalkineilla.



Omat kokemukset

Paljasjalkailu rokkaa! Fiilis turvallisessa maastossa kulkiessa on totaalisen erilainen paljain jaloin kuin kengät jalassa. Aina ei voi kuitenkaan olla paljain jaloin, mutta onneksi paljasjalkakenkiä löytyy nykyään joka lähtöön ja kaikkiin keleihin. Multa löytyy muun muassa Vivobarefootin Aqua Litet, Rat, Offroadit ja upouudet Gobit. Niillä pärjään melkein kaikissa arjen tilanteissa. Kesällä sitten kirmailen luonnossa Vibram FiveFingersit jalassa. Myös salilla paljasjalkakengät ovat oivalliset, tarjoten kunnollisen tuntuman alustaan. Tämä on erittäin tärkeää erityisesti isoja painoja liikutellessa, kuten kyykyssä tai maastavedossa, jossa pehmeäpohjaiset lenkkarit heikentävät suoritusta ja voivat jopa aiheuttaa loukkaantumisriskin. Mun on tosi vaikeaa enää laittaa jalkaan normikenkiä, koska ne kiristävät ja puristavat ja tuntuvat muutenkin epämukavilta.



Mitä kokemuksia teillä on? Oletteko jo uskaltautuneet kokeilemaan paljasjalkakenkiä?

0 views