Tee vain hyviä päätöksiä


Vuoden päättyminen on usein aikaa, jolloin tehdään monenlaisia päätöksiä ja lupauksia paremmasta elämästä ja uusista hienoista asioista tulevalle vuodelle. Uudenvuodenlupauksista on monenlaisia mielipiteitä puolesta ja vastaan. Alta löydät muutamia omia ja lainattuja ajatuksia.


Tavat ja onnellisuus


Onnellisuuden ja tapojen yhteydestä kirjoittanut Gretchen Rubin pitää hyvin tehtyjä uudenvuodenlupauksia isona askeleena kohti onnellisempaa elämää. Hän toteaa, että mitä lähempänä elämäsi on arvojasi, sitä onnellisempi olet. Tietoisesti muodostetut tavat ja rutiinit auttavat elämään arvojen mukaisesti. Rubinin näkemys tapojen merkityksestä onnellisuuden taustalla näkyy myös hänen tapojen muuttamiseen keskittyneen podcastinsa nimessä: Happier with Gretchen Rubin.

Rubin kehoittaa löytämään itselle sopivat tavat tehdä lupauksia, koska ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Toimiiko sinulle esimerkiksi pienestä muutoksesta aloittaminen, jossa onnistumisilla keräät vauhtia ja voimia jatkoa varten vai tarvitsetko ison ja uskaliaan tavoitteen motivoituaksesi.

Rubinin mukaan yliarvioimme kykymme tehdä isoja muutoksia lyhyessä ajassa ja toisaalta aliarvioimme mahdollisuutemme saada isojakin muutoksia aikaiseksi pidemmällä aikavälillä, jos vain maltamme tehdä säännöllisesti pieniä muutoksia.

Rubin ehdottaa erilaisia keinoja tehdyssä päätöksessä pysymiseksi, kuten Päätöstaulukko, johon laitetaan raksin ruutuun aina kun päätöksessä on pysytty. Tai kuulumisen johonkin ryhmään, jossa usein muodostuu positiivista ryhmäpainetta ja vertaistukea päätöksissä pysymiseen.


Psykologit avuksi


American Psychological Association ehdottaa sivustollaan muutamia keinoja uudenvuodenlupauksissa pysymiseen:

Aloita realistisista, tarpeeksi pienistä asioista. Muutoksen lopullisen määrän sijaan on merkityksellisempää se, että tunnistaa muutoksen tarpeellisuuden ja tekee töitä sen eteen, yksi pieni asia kerrallaan.

Muuta yksi asia kerrallaan. Tavat ja toimintamallit joihin et tällä hetkellä ole tyytyväinen ovat kehittyneet ajan myötä, siksi niiden muuttamiselle on myös annettava aikaa. Esimerkkinä tästä voit pohtia, miltä elämäsi ja onnellisuutesi vaikuttaisi vuoden päästä tähän aikaan, jos ensi vuoden jokaisen kuukauden aikana muutat yhden asian tai tavan paremmaksi?

Jaa kokemuksesi muiden kanssa ja pyydä apua. Keskustele ja sparraile asioita samassa tilanteessa olevien tai jo haluamiasi muutoksia tehneiden ihmisten kanssa tai hakeudu ryhmään, jonka kanssa voit kulkea matkaa yhdessä.

Älä menetä toivoa pienistä epäonnistumisista. Tapojen muuttaminen on vaikeaa ja matkalla on väistämättä ylä- ja alamäkiä. Älä heitä koko projektia roskiin yhden lipsahduksen takia, vaan tee jälleen seuraavassa mahdollisessa tilanteessa tavoitteesi mukainen valinta ja jatka matkaa hyvillä mielin.


Ongelmia lupauksissa


Uudenvuoden lupausten tekemistä vastaan oli myös paljon mielipiteitä. Steve Errey piti ongelmana sitä, että lupaukset perustuvat usein asioihin, joita ajattelee että pitäisi tehdä, sen sijaan että oikeasti kokisi ne merkittäviksi. Siksi motivaatio pian lopahtaa ja lupaukset jäävät toteuttamatta. Hän kehottaakin tekemään ainoastaan merkityksellisiä päätöksiä, panostamaan niihin oikeasti ja aloittamaan ne kun siltä tuntuu, eikä keinotekoisesti yhtenä tiettynä hetkenä vuodesta.


Miksi haluan muutosta?


Usein uudenvuodenpäätökset liittyvät omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Oma ajatukseni hyvinvoinnin merkityksestä ja siihen huomion kiinnittämisestä on se mitä se mahdollistaa. Esimerkkeinä vaikka riittävä yöuni, jotta valveillaoloajasta saa mahdollisimman paljon irti ja sen voi viettää mahdollisimman hyvällä fiiliksellä. Tai itselleen sopivasta ruokailurytmistä kiinni pitäminen, jotta päivän energiatasot ja jaksaminen ovat mahdollisimman hyvät ja elämä maistuu. Tai hengitysharjoitusten tekeminen ja tunteiden hallinnan harjoittelu, että voi olla mahdollisimman hyvin läsnä hetkessä läheisten kanssa. Eli ajatuksena se, että hyvinvointiin kiinnitetään huomiota sen takia, että voisi elää mahdollisimman täysipainoista elämää ja nauttia siitä, ei sen takia että hyvinvointi itsessään olisi päämäärä ja itseisarvo. Oletko onnellisempi silloin kun olet 10 kg kevyempi vai silloin kun teet päivittäin elämässäsi hyvinvointia tuovia asioita, jotka mahdollistavat sinulle tässä hetkessä täysipainoisen elämän ja siitä nauttimisen ja sinulle oikeasti tärkeiden asioiden tekemisen, riippumatta siitä mikä painosi on nyt tai kolmen kuukauden päästä?

0 views