Mikä on Helsinki Paleo?

Helsinki Paleo on Jaakko Savolahden 2011 perustama sivusto.

Tällä hetkellä Jaakko on mukana toiminnassa taustavaikuttajana

ja Mirka Salo ja Jenni Katajamaa tekevät aktiivista työtä Helsinki Paleon parissa.

Olemme kaikki saaneet ison avun paleoruokavaliosta ja -elämäntavasta omissa terveyshaasteissamme.

Olemme kaikki olleet paleoruokavaliolla useita vuosia ja kokeilleet kaikenlaisia vaihtoehtoja ja tapoja koostaa paleoruokavalio.

Meidän kaikkien Paleo näyttää erilaiselta. Omien kokemuksien ja koulutusten avulla haluamme auttaa myös toisia voimaan paremmin nykypäivän hektisessä ja terveyttä haastavassa ympäristössä.

 

Mitä Helsinki Paleo tekee?

Helsinki Paleo on Suomen ensimmäinen paleoaiheinen verkkosivu

jossa jaetaan Paleo-informaatiota, -inspiraatiota ja -reseptejä suomeksi.

Tarjoamme myös henkilökohtaista Paleo-valmennusta ja tulossa on myös verkkokurssit kaikille paleosta kiinnostuneille.

Haluamme kannustaa kokeilemaan paleota

ja toisaalta antamaan vanhoille paleokonkareille tukea ja inspiraatiota jatkaa valitsemallaan tiellä.

Paleo on ollut maailmalla jo pitkään kovassa nousussa, koska se on auttanut ihmisiä monenlaisissa tilanteissa ja terveyshaasteissa. Olemme Suomessa tuttuun tapaan vähän jäljessä mutta nyt on aika myös meidän tutustua ruokavalion tarjoamaan potentiaaliin.

 

Mitä Paleo on?

Paleo info

 

Olen kiinnostunut Paleo elämäntavasta, mistä minun tulisi aloittaa?

Ensinnäkin sinun kannattaa tunnistaa mikä tyyli sinulle yleensä toimii parhaiten muutoksen toteuttamisessa.

Toiset haluavat tehdä isoja muutoksia nopeasti toisille sopii paremmin pienet askeleet vähän kerrallaan.

Mitkä koet olevan sinun suurimmat haasteet ruokavaliossa? Riittävä kasvisten syöminen? Riittävä ruoan syöminen?

Riittävä veden juominen? Riittävä proteiinien saanti? Aterioiden korvaaminen leivällä? Herkut?

Yleensä hyvän lisäämisen strategia toimii paremmin kuin poistamisen ja kieltämisen strategia, joten ei ehkä kannata keskittyä niinkään siihen mitä et saa paleruokavaliossa syödä vaan keskittyä siihen mitä sinun kannattaa syödä ja mihin kannattaa panostaa.

 

En ole varma sopiiko Paleo minulle?

Sitä ei oikein voi tietää ennen kuin kokeilee.

Jos sinua kovasti arveluttaa niin voisi olla hyvä ottaa henkilökohtaista ohjausta niin et ole yksin.

Paleo on kumminkin erittäin turvallinen ruokavalio,

vaikka toki siinäkin voi mennä metsään jos yrittää korvata paljon aterioita esimerkiksi pähkinöillä.

Avainasia on aina monipuolinen oikea ruoka.

 

Miksi Paleossa ei syödä viljoja?

Vaikka viljoja onkin käytetty jo tuhansien vuosien ajan, on se vain alle 10% ihmisen olemassaolosta.

Ihminen on elänyt metsästäjä-keräilijän elämää tuhansia vuosia ennen maanviljelyn ja teollistumisen alkua eikä evoluutio ole pysynyt huikean nopean kehityksen perässä. Meitä ei ole suunniteltu syömään viljoja ainakaan siinä määrin mitä sitä länsimaisessa ruokavaliossa syödään. Lisäksi nykyajan viljat aiheuttavat meille suuren määrän erilaisia oireita.

Yhä useammat tutkijat ja lääkärit myöntävät viljojen yhteyden ruoansulatusongelmiin, tulehduksellisiin ja kroonisiin suolistosairauksiin.

 

Ei tarvitse olla keliaakikko kärsiäkseen gluteenin aiheuttamista ongelmista.

Gluteeni on proteiini, joka aiheuttaa meille monella tapaa yliherkkyyttä.

Oireita saattaa olla mm. turvotus, närästys, vatsakivut, suoliston ongelmat, iho-ongelmat ja tulehdustilat.

Viljojen viljelyyn ja leivän leivontaan liittyy paljon muitakin asioita, eikä reagointi liity välttämättä pelkästään viljaan

vaan esimerkiksi viljojen jalostukseen, torjunta-aineisiin, homeeseen tai vaikka leipään

ja muihin viljatuotteisiin lisättyyn hiivaan ja muihin lisäaineisiin.

 

Miksi paleossa ei käytetä maitotuotteita?

Maidon on todettu aiheuttavan samankaltaisia ongelmia kuin viljojen.

Ihminen on ainoa nisäkäs joka käyttää toisen nisäkkään maitoa ravinnokseen.

Meidän kroppamme on vaikea käsitellä esim. maidon sokeria laktoosia

ja laktoosi-intoleranssi onkin aikuisen ihmisen normaalitila ja heillä jotka pystyvät vielä aikuisenakin pilkkomaan maidon laktoosia on geenimuunnos joka mahdollistaa sen. Maidon proteiinin kaseiinin on myös tutkittu olevan ongelmallinen tosi monelle.

Maidolla ja Chrohnin taudilla saatta myös olla selkeä yhteys.

Maito aiheuttaa monelle mm. iho-ongelmia, vatsaongelmia, liman muodostumista hengityselimiin, närästystä ja tulehduksellisuutta.

Mikäli kuitenkin käytät maitotuotteita, suosittelemme valitsemaan kaikista prosessoimattomimman vaihtoehdon,

kuten täysrasvaisen kerman, raakamaidon, täysrasvaisen maustamattoman jugurtin, voin, kypsytettyjen juustojen etc.

 

Onko ketsuppi paleota?

Ketsuppi ja sinappi on ja ei ole paleota. Niiden käyttö on kumminkin sen verran vähäistä verrattuna kaikkeen muuhun ruokaan, että niitä voi aivan hyvin käyttää. Riippuen tietysti myös omasta terveydentilasta ja siitä kuinka tarkka juuri sinun täytyy ruokavalion suhteen olla.

Näissä voi aina valita parhaan vaihtoehdon. Sellaisen jossa on mahdollisimman vähän lisäaineita, keinotekoisia makeutusaineita,

sokeria ja teollisia kasviöljyjä.

 

Onko palkokasvit: herneet, pavut, linssit, soija ja maapähkinä paleota?

Palkokasvit sisältävät suoliston toimintaa haittaavia antiravinteita eikä siksi ole kovin helposti sulatettavaa ruokaa.

Ja on mahdollista valita ravinteikkaampia ja helpommin sulavia ruokia.

Kaikkihan tietävät, että hernekeiton ja papujen syönnin jälkeen vatsa voi turvota ja kipeytyä.

Paleossa ei siis yleisesti syödä papuja tai palkokasveja mutta jos sinulla ei tule niistä oireita niin niitä voi ihan hyvin syödä kohtuudella.

 

Sopivatko soijatuotteet ja soijalesitiini paleoruokavalioon?

Soija kuuluu palkokasveihin ja niitä yleensä paleossa vältellään.

Soijalesitiinissä on todella paljon omega 6 rasvoja, jotka liiallisissa määrin lisäävät kropan kroonista tulehdusta.

 

Ovatko vihreät pavut ja linssit paleota?

Vihreät pavut ovat yleisesti ok, koska niistä niin pieni osa on itse papua, joka siis voi olla ruuansulatukselle vaikea sen sisältämien toksiinien takia. Linssit ovat palkokasveja, joita ei yleisesti suositella, mutta ne vaikuttavat olevan niistä vähiten ongelmallisia ja liotettuna ja kypsennettynä voivat olla osalle ihan toimivaa ravintoa silloin tällöin syötynä (mm. hyvien kuitujen ansiosta).

 

Onko maapähkinävoi paleota?

Maapähkinä on palkokasvi ja vielä erittäin herkästi allergisoiva siksi sitä ei oikein voi suositella.

  

Onko pähkinät ja siemenet paleota?

Pähkinät ja siemenet ovat paleota mutta sisältävät paljon lyhytketjuisia omega-rasvoja, jotka ovat monityydyttymättömiä ja siten helposti hapettuvia. Etenkin omega-3 rasvat olisi hyvä saada niiden pitkäketjuisessa muodossa, EPA:na ja DHA:na, joiden lähteitä ovat mm. kalat ja muut merenelävät. Ongelmia pähkinöissä voi aiheittaa vähäiset antiravinnemäärät

ja erityisesti runsas monityydyttymättömien omega 6 rasvojen saanti, joka voi aiheuttaa tulehdusta.

 

Onko pähkinöiden syömisestä jotain suosituksia?

Pähkinöissä normiohjeistuksemme on, että välipalaksi välillä ja reissuissa. Päivittäin vaikkapa kämmenen pohjallinen lähtökohtana.

Pähkinät voivat olla haaste ruoansulatukselle joten niiden sopivuus itselle kannattaa testata ja kuunnella kehon reaktioita.

 

Kuuluvatko pellavansiemenet kokonaisina tai rouheena paleoon?

Pellavansiemenet eivät ole superhelppoa kamaa vatsalle, mutta tuskin ne mikään isompi ongelma yleensä ovat jos ei kilokaupalla vetele.

Pellavansiemen rouheen rasvat voivat hapettua helposti, olisi parempi käyttää kokonaisia siemeniä ja jauhaa ne itse.

 

Miksi autoimmuunipaleossa ei suositella siemeniä ja pähkinöitä?

Siemenissä ja pähkinöissä on samantyyppisiä aineita kuin viljojen jyvissä, jolloin ne saattavat heikentää ruuansulatusta. Ne ovat myös helposti allergisoivia, jonka mahdollisuutta autoimmuunitauteihin liittyvä vuotava suoli lisää.

Kannattaa siis ainakin kokeilla se 30-60 päivää ilman niitä.

 

Voiko paleota noudattaa allergioiden takia kokonaan ilman pähkinöitä ja siemeniä?

Ei mitään ongelmaa elää pähkinätöntä ja siemenetöntä paleota, et jää paitsi mistään oleellisesta.


 

JUOMAT: VESI, KAHVI, ALKOHOLI

  

Onko vesi hyvä valinta? Miten kuplavesi tai tuoremehut silloin tällöin?

Vesi on ehdottomasti paras juoma. Kuplavesikin varmasti ihan OK. Mehuista en juurikaan piittaa niiden nopean ja ison insuliinivaikutuksen vuoksi, mutta välillä herkuttelumielessä varmasti menee.

Esim. baarissa siiderin korvaaminen tuopillisella soodavesi-omenamehu sekoitusta on varmasti valinta parempaan päin :)

 

Sopivatko kahvi ja tee paleoon?

Kahvi on “harmaalla alueella”. Se tuskin on terveyttä edistävää, mutta jos elämä on mallillaan, ei ole stressiä, nukkuu hyvin ja pysyy hereillä muutenkin kuin kahvin voimalla, ei varmaankaan kupillisesta silloin tällöin ole haittaa.

 

Onko kofeiiniton kahvi hyvä vaihtoehto?

Mä en ole kahvimiehiä, mutta mun käsityksen mukaan laadukas kofeiiniton on ihan ok.


 

SOKERIT JA MAKEUTUSAINEET


Millä paleoherkkuja voisi makeuttaa?

Parhaita makeutusaineita ovat mielestämme hunaja ja vaahterasiirappi.

 

Onko stevia hyvä vaihtoehto makeutusaineeksi?

Stevia on varmaan yksi vähiten huonoista makeutusaineista, mutta ei niistä mikään ole terveyttä edistävää.

 

Käytännön ohjeemme on kuitenkin, että jos jotain pitää makeuttaa, niin makeuta. Jos leivot kerran kuussa paleosuklaakakkua ja resepti vaatii sokeria niin mielestämme herkkua on turha pilata jollain näennäisesti terveellisemmällä makeutusaineella. Syö herkkusi sellaisena kuin se kuuluukin syödä (ja riittävän harvoin) ja tee muut valinnat fiksusti ja terveyttä edistävästi.

Voit halutessasi kokeilla maukkaampia kookossokeria tai intiaanisokeria tai vaikka agavesiirappia, ne ovat kaiketi vähemmän prosessoituja kuin tavallinen puhdistettu pöytäsokeri mutta sokeria yhtäkaikki.

 

Keinotekoisia makeutusaineita on syytä välttää.

 

  

HEDELMÄT

 

Miten paleo suhtautuu hedelmiin? Onko hedelmien syöntiin jotakin suosituksia?

Hedelmissä on paljon hedelmäsokeria. Mielestämme hedelmiä voi kuitenkin syödä fiiliksen mukaan, kunhan ei mene liiallisuuksiin. Hedelmät ovat joka tapauksessa parempi vaihtoehto esimerkiksi jälkiruoaksi kuin normikakut ja -jäätelöt joihin liittyy monenlaista prosessointia ja niissä on yleensä lisättyä sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita. Hedelmissä on vitamiineja, mineraaleja ja kuituja.